Leverans
Normal leveranstid
2-5 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning. *Gäller lagervaror, vardagar och undantag kan förekomma. (då beskrivs orsaken i produkt informationen).
Posters & ramar har en leveranstid på 7-14 arbetsdagar.
Möbler har en längre leveranstid, leveranstid står i produkt informationen.
Beställningsvaror
Leveranstid på en beställningsvara anges vid produktens informationsfält. Om det skulle uppstå några avvikelser hör vi av oss via e-post så snart vi fått kännedom om detta.
Fraktpris (inom Sverige)
Om din order är på 499 kr eller mer är frakten gratis* i hela Sverige! Annars tillkommer en fraktkostnad på 49 kr.
*Vissa varor tillkommer en enhetsfrakt per order på 389kr. Frakten på dessa varor framgår i produktbeskrivningen.
LEVERANSSÄTT
Leverans av beställda varor sker med DHL. Ibland förekommer även andra leveranssätt men detta meddelas i så fall före leverans. *Våra transport-partners DHL kör transporter ända fram till julafton. Men tänk på att det är många som handlar in i det sista under julen, och leveranstryck de sista dagarna är högt. För att slippa stressen man får av att vänta på en leverans som kanske blir försenad rekommenderar vi att du beställer med lite marginal.
Leverans av Posten
Leverans till postombud avser beställningar med en vikt under 20kg. (som innebär en maxvikt under 20kg, som ej är skrymmande, med skrymmande avses produkter som har en längd över 150cm eller en maxlängd + omkrets över 300cm.) Försändelsen anländer till ditt närmsta postombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik. En spårningslänk och en SMS-avi skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket, gäller ej varubrev. Paketet ska hämtas inom 14 dagar för att förhindra att det går i retur. (Varubrev 7 dagar) Har du angivit fel uppgifter och en justering måste göras för att utlämning kan ske, debiteras du 92sek. (ändrat förfogande). Har du angivit fel uppgifter och en förflyttning måste göras, debiteras du 180sek. (ändra adress) Större skrymmande paket/pall skickas till postens terminal, önskar du hemleverans istället för ombud/terminal, kontakta oss. (tillkommer en kostnad på 250sek)
Avhämtning
Du kan välja att själv hämta dina varor i ROOM101 butiken i Lund. Varorna är redo för avhämtning när du får mail av oss att varorna är redo. Se butikens öppettider. (Vardagar: 10.00-20.00, Lördagar & Söndagar: 10.00-18.00.)
Avhämtningsadress:
ROOM101
Arkivgatan 1
223 59
Lund
Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till ROOM101 med bifogade bilder. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Maila in bilder till: info@room101.se . Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt. En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till ROOM101.
Ej utlöst order
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 7-14 dagar efter att det ankommit, , beroende på vilken speditör du valt. För mer information om vilken liggetid som gäller för ditt paket hänvisar vi dig till respektive speditör. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 395 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett "ej uthämtat paket" och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.
Leveransförsening
Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via e-post. *
Byten och returer
När du handlar på ROOM101.se har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Detta förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick, d v s oanvänd och ej skadad. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning.
Vid köp av en vara som är specialtillverkad, förhandsbeställd eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en fåtölj i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor som exempel tapeter. Förhandsbeställningar så som tält, kuddar, sittpuffar gäller ej heller någon ångerrätt eftersom din order tillverkas efter din lagda beställning.
När du utnyttjar din ångerrätt inom Sverige står du som kund för returfrakten. Paketet ska skickas tillbaka som ett företagspaket, alltså till vår butik och EJ till ombud. Vi hämtar ej upp paket hos ombud och då riskeras paketet gå tillbaka till dig.
Returen skickas till denna adress:
ROOM101
Arkivgatan 1
223 59
Lund
Undantag från ångerrätten; vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.
Så här gör du en retur
Var noga med att förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig. Det är du som är ansvarig för att returen återkommer i det skick som du mottog den i.
Maila till info@room101.se och informera om returen.
Tips! Har du klarna appen så rekommenderar vi dig att pausa din faktura. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Efter godkänd retur och om du valt faktura som betalningsalternativ kommer du få en korrigerad faktura via e-post. Har du redan betalat din faktura kommer Klarna att kontakta dig för en återbetalning inom några dagar. Om du har valt att betala med kort återbetalas pengarna till samma konto som debiterades vid köpet.
Så här gör du en reklamation
Vid frågor angående reklamation, maila bild och beskrivning till: info@room101.se. Bild måste bifogas tillsammans med ordernummer.
Kontakt vid reklamation:
Mail: info@room101.se
Reklamationsrätt
ROOM101 tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår butik som vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten och att den defekten varan/felet har tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av oss. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varje returfraktsedeln för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.
Hanteringstid
Från att din retur ankommit till vårt lager reserverar vi oss en hanteringstid på upp till 20 arbetsdagar för att inspektera produktens skick och registrera produkterna som returnerade.
Felaktiga priser
Vi har tusentals produkter på sajten och i vissa enstaka och ovanliga fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.
Tillgänglighet
Vi strävar efter att ha så mycket som möjligt på vårt eget lager, men en viss andel av vårt sortiment är beställningsvaror. Så fort vi får din order gör vi en beställning hos vår leverantör. Om leveransen skulle bli försenad eller om produkten inte längre finns tillgänglig hos leverantören kommer vi att kontakta dig via E-post. I de fall produkten inte längre är tillgänglig kommer vi att kreditera ditt köp.